Presentation is loading. Please wait.

Presentation is loading. Please wait.

Compass Setting By: [Name] [Post]. Apakah kegunaan kompas?

Similar presentations


Presentation on theme: "Compass Setting By: [Name] [Post]. Apakah kegunaan kompas?"— Presentation transcript:

1 Compass Setting By: [Name] [Post]

2 Apakah kegunaan kompas?

3 Belajar Membosankan..?? Persepsi awal  tidak pernah rasa tidak suka pada satu-satu subjek Alasan biasa kenapa bosan: - Guru yang mengajar tak menarik - Subjek terlalu susah - dan pelbagai lagi Realiti hari ini, kita semua pasti PERNAH merasa bosan belajar sesuatu perkara, tidak kira apa sahaja sebabnya. Persepsi awal  tidak pernah rasa tidak suka pada satu-satu subjek Alasan biasa kenapa bosan: - Guru yang mengajar tak menarik - Subjek terlalu susah - dan pelbagai lagi Realiti hari ini, kita semua pasti PERNAH merasa bosan belajar sesuatu perkara, tidak kira apa sahaja sebabnya.

4 Persoalan Kita telah diizinkan Tuhan untuk belajar, maka wajarkah kita mencemuh sesuatu subjek dengan mengatakan ia “membosankan”? Sedarkah kita milik siapakah segala ilmu ini? Wajarkah kita berasa tidak puas hati dengan ilmu yang diturunkan Tuhan? Kita telah diizinkan Tuhan untuk belajar, maka wajarkah kita mencemuh sesuatu subjek dengan mengatakan ia “membosankan”? Sedarkah kita milik siapakah segala ilmu ini? Wajarkah kita berasa tidak puas hati dengan ilmu yang diturunkan Tuhan?

5 Tuhan, Pemilik Segala Ilmu Bukan hanya ilmu keagamaan adalah milik Tuhan, malah ilmu Sains, Ekonomi dan sebagainya juga milik Tuhan Dalam Sains, kita tidak mempelajari Hukum Tuhan? SALAH. Bukan hanya ilmu keagamaan adalah milik Tuhan, malah ilmu Sains, Ekonomi dan sebagainya juga milik Tuhan Dalam Sains, kita tidak mempelajari Hukum Tuhan? SALAH.

6 Siapakah yang menetapkan bahawa molekul air terhasil daripada gabungan 2 atom hydrogen dengan 1 atom oxygen? Siapa pula yang menetapkan putaran bumi menjadi siang dan malam? “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi Ulil Albab (orang yang berakal)” AlImran :190 Bukan hanya dengan ilmu keagamaan boleh membawa kita dekat dengan Tuhan, malah ilmu Sains juga Siapakah yang menetapkan bahawa molekul air terhasil daripada gabungan 2 atom hydrogen dengan 1 atom oxygen? Siapa pula yang menetapkan putaran bumi menjadi siang dan malam? “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi Ulil Albab (orang yang berakal)” AlImran :190 Bukan hanya dengan ilmu keagamaan boleh membawa kita dekat dengan Tuhan, malah ilmu Sains juga Hukum Tuhan

7 Kaitan Segala ilmu = Milik Tuhan Bukan hak kita untuk menilai bosan atau tidak sesuatu ilmu itu Walaupun sukar, bukan hak kita untuk TIDAK bersemangat mempelajarinya.. Segala ilmu = Milik Tuhan Bukan hak kita untuk menilai bosan atau tidak sesuatu ilmu itu Walaupun sukar, bukan hak kita untuk TIDAK bersemangat mempelajarinya..

8 Kenapa kita belajar? Untuk kerja bagus? Untuk masuk Universiti? Untuk puaskan hati ibu ayah? Untuk lulus periksa? Untuk kerja bagus? Untuk masuk Universiti? Untuk puaskan hati ibu ayah? Untuk lulus periksa?

9 Pernahkah kita merasai perasaan ini? Belajar bukan hanya kerana peperiksaan Tidak jemu belajar to get His blessing Menyukai subjek itu kerana ia ilmu dari Tuhan Meyakini ganjaran kebaikan dari Tuhan Belajar bukan hanya kerana peperiksaan Tidak jemu belajar to get His blessing Menyukai subjek itu kerana ia ilmu dari Tuhan Meyakini ganjaran kebaikan dari Tuhan Pernahkah kita merasa semua ini..? Ikhlaskah kita..??

10 Belajar tanda syukur Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” [Ibrahim: 14] Masih ingatkah tika mendapat surat tawaran belajar di sini..? Bagaimana perasaan kita..bagaimana hati kita? Bagaimana kita merasa syukur kepada Tuhan..

11 Bila Tuhan berikan rezeki ini, kita pula yang berkata: Bosanlah subjek ni! Takde kaitan pun kena belajar? Haih, kenapa kena belajar sume ni..??!! Belajar terpaksa ni, sebab dah masuk dalam silibus.. Bila Tuhan berikan rezeki ini, kita pula yang berkata: Bosanlah subjek ni! Takde kaitan pun kena belajar? Haih, kenapa kena belajar sume ni..??!! Belajar terpaksa ni, sebab dah masuk dalam silibus..

12 Satu analogi Seorang hartawan yang menawarkan berguni-guni emas kepada orang-orang miskin di kampung, tapi ini reaksi orang kampung: "ish..warna emas ni cam tak menyerlah, tak berminatlah, cam emas tipu je“ "tak menarik la bentuk emas ni, kalau bagi bentuk macam ni/macam tu kan lebih menarik?” Seorang hartawan yang menawarkan berguni-guni emas kepada orang-orang miskin di kampung, tapi ini reaksi orang kampung: "ish..warna emas ni cam tak menyerlah, tak berminatlah, cam emas tipu je“ "tak menarik la bentuk emas ni, kalau bagi bentuk macam ni/macam tu kan lebih menarik?”

13 Siapalah kita hendak mengutuk rezeki ilmu yang diberi.. Tidak risaukah kita jika satu persatu ditarik kembali? Tidak risaukah kita pelajaran akan jadi semakin menyukarkan? Siapalah kita hendak mengutuk rezeki ilmu yang diberi.. Tidak risaukah kita jika satu persatu ditarik kembali? Tidak risaukah kita pelajaran akan jadi semakin menyukarkan? Fikir-fikir

14 Bersikaplah sebaliknya Bersikap positif dengan kurniaan Tuhan Be greatful walau sukar dan payah Tidak mempertikaikan mengapa perlu belajar Bersikap positif dengan kurniaan Tuhan Be greatful walau sukar dan payah Tidak mempertikaikan mengapa perlu belajar Pasti Tuhan akan memudahkan apa yang sukar Melipatgandakan pemberianNya

15 Apa yang penting? KEBERKATAN ILMU yang diperoleh Untuk dibawa sehingga akhir hayat nanti Supaya dapat berbakti kepada semua makhluk di bumi KEBERKATAN ILMU yang diperoleh Untuk dibawa sehingga akhir hayat nanti Supaya dapat berbakti kepada semua makhluk di bumi

16 KEBERKATAN ILMU Bagaimana..??? Belajarlah kerana Tuhan, bukan untuk bermegah-megah Bagaimana..??? Belajarlah kerana Tuhan, bukan untuk bermegah-megah

17 PERBAHARUI NIAT Niat belajar perlu diperbaharui setiap masa sebab selalunya kita lupa TUJUAN SEBENAR kita belajar, BELAJAR KERANA TUHAN. Belajarlah kerana Tuhan Belajarlah tanda kita syukur kepadaNya

18 Q&A SESSION

19 Thank yOu!


Download ppt "Compass Setting By: [Name] [Post]. Apakah kegunaan kompas?"

Similar presentations


Ads by Google